Jag har läst en artikel av Monica Karlstein på aftonbladet.se där hon skriver om att varannan teråring surfar på nätet. Min första tanke var, de är ju så små vad gör de ens på internet? Sen slog det mig att min egna femåriga lillasyster använder mammas dator varje dag för att se på olika play kanaler. För mig har det blivit vardag att se henne sitta med datorn och knappra och be om hjälp ibland. Men om jag ska tänka på de ett steg längre så är det väldigt sjukt egentligen. Min syster kan knappt skriva ordentligt med papper och penna med att sitta på internet och surfa bland olika hemsidor fungerar jättebra. Jag tycker inte det är särskillt bra. I skolorna numera delas en surfplatta eller dator ut för att underlätta, så inom en snar framtid kommer troligtvis inte papper och penna användas. 

I artikeln nämner de att ju fler barn som surfar på nätet blir fler och fler utsatta för såkallade "fula" gubbar som låtsas vara små flickor och visar sig sedan vara gamla gubbar. Hela 88% har tillgång till internet hemma och om föräldrarna hela tiden sitter på internet är det självklart att barnen härmar det. Därför är det viktigt att föräldrar visar samma intresse vid vad barnen gör vid surfande och på fritiden med kompisar. Genom att föräldarna visar intresse kan de ha en öppnare disskusion kring internet och dess innehåll så barnen är med på vad föräldarna kräver för ansvar av barnen. Som hjälp kan man använd sig av en såkallad föräldrakoll funktion som finns på de flesta internet explorer där man kan välja sidor som är spärrade så finns det ingen chans att barnen kommer åt det. 

De barn i åldrarna 9-12 år använder internet mest till är att spela spel. Men barnen "svävar" också iväg och undersöker vad som egentligen finns i cybervärlden. Ur rapporten Ungar och Medier, Statens medieråd 2010 visar att de barn tycker är jobbigast att se på internet är när andra barn eller djur blir illa behandlat. Vilket olika teorier tyder på den aggresiva sidan hos personen förstärks av medierna. 

Egentligen kan man mala på om hur internet är dåligt för barn på alla sätt och vis. Men de behöver inte alltid vara negativt. Internet kan användas till så många bra saker också. De kan hjälpa barn som har skrivsvårigheter till att lära sig hur de olika bokstäverna ser ut. Samtidigt som barnen blir mer tvingade till att lära sig läsa för att kunna spela de spel på datorn som de vill. Dataspelstillverkarna tycker jag har gjort ett bra jobb genom att utveckla spel som faktiskt lär ut barnen bra saker. Det finns så många spel som barnen ska räkna, läsa och klura ut saker, som får deras hjärnor att jobba lite mer. Jag har läst på tryggabarn.se och där visar de väldigt tydligt både bra och dåliga saker som har med nätsurfing vad de gäller barn. Men tillslut är det bara en själv som kan avgöra om man tycker sina barn ska få den tillgången eller inte. 

 
 

1 kommentarer

Karin

18 Oct 2013 16:06

Bra skrivet! Utförligt.

Kommentera

Publiceras ej