Mediekonglomerat är massa små företag som gått ihop till ett stort företag genom massa uppköp och sammanslagningar som tillsammans styr mediebranschen och kontrollerar marknaden. Nu är det ett tiotal av västvärldens medier som har makten och ägandet. Det finns för- respektive nackdelar med att det och jag skall försöka klargöra mina åsikter kring det.
 
Fördelen med mediekonglomerat är att de ger företagen större möjlighet att marknadsföra och sälja sina produkter även i andra områden än media. Disneys filmer är ett bra exempel vad det gäller lansering av andra produkter än bara film. När en Disneyfilm har släpps är det mycket mer än bara en film utan en hel värld och de görs leksaker som säljs överallt, klistermärken, böcker, kläder, spel och så vidare. 
 
En nackdel med mediekonglomerat är att det lätt kan bli till en överdrift. Det blir uttjatat för föräldrarna och att de istället inte vill köpa någonting alls till sina barn och då minskar försäljningen. Även utbudet kan bli väldigt lika, på TV visas bara de som utgivaren vet kommer sälja och ge dom höga tittarsiffror vilket leder till väldigt enformiga program. 
 

Kommentera

Publiceras ej