I diagrammen ovan ser ni hur jag använder massmedier under en vecka. Jag tycker det är väldigt mycket användande av medier men när man väl tänker på det nu i efterhand så går det typ inte undvika. Så fort man går någonstans så finns de musik i bakgrunden eller kanske någon tv som står på. Dator är något jag sällan använder även fast diagrammet säger annat. Men datorn kan vara till stor hjälp nu när jag ska ta körkort och det finns så himla många olika frågor och hjälpmedel för att lära sig så mycket som möjligt och det är en fördel med internet och datorn. Så stor del av medierna använder jag till att plugga till körkortet.
 
Men annars är de i skolan, på gymmet i affären där musik och tv finns i bakgrunden. Annars använder jag twitter, facebook och instagram som många andra ungdomar gör. Egentligen vet jag inte varför, det är något av ett tidsfördriv att gå in och kolla skulle jag tro. Att få inspiration är nog ganska stor del att gå in och kolla på till exempel instagram där folk lägger upp olika bilder på vad de gör eller vad de äter och så vidare. Facebook används mycket då de gäller kommunikation med mina tränare. Vi har en grupp där alla seglare finns med och tränarna så delar vi information med varandra vad de gäller träningstider vad vi ska göra och så vidare, det är väldigt bra att smidigt och snabbt kunna dela information på de sättet. Radio använder jag för att kunna sova som en godnattsaga och de är bara mysigt och kreativt tycker jag. 
 
Jag skulle gärna minska användandet av mobilen framöver för det känns som så onödig tid man lägger då jag egentligen skulle kunna ta vara på de jag gör. Att vara helt fokuserad på lektionen eller läxor eller liknande känns viktigare än att hela tiden vara uppdaterad på vad andra gör. Annars tycker jag att jag sköter mediekonsumtionen bra genom att faktiskt tänka på att inte använda det hela tiden. 
 
Jag har läst några artiklar om medier och vad de gör med våra kroppar. Det jag har läst tycker jag är helt rätt, man blir snurrig och stressad av de olika medierna som hela tiden uppdateras. Man behöver faktiskt inte veta vad alla andra gör  hela tiden och vad man själv inte gör. Iställt för att stressa alla andra genom att lägga upp en bild på den senaste väskan man köpt kan man väl lika gärna använda den och visa på så sätt. Lägg ut och dela med er av saker som får folk att skratta och må bra inte tvärtom! 
 

1 kommentarer

Karin

17 Sep 2013 15:33

Klokt!

Kommentera

Publiceras ej