Ordet mediekonvergens uppkommer ganska ofta i vårt samhälle nuförtiden och iallafall jag kan tycka att det är svårt att egentligen förstå vad det innebär. Jag ska försöka förklara ordet och dess innebörd så gott jag kan så det blir lite lättare att förstå. Man skulle kunna säga att mediekonvergens är sammanflätning av olika medier som sammarbetar. Nu förtiden när man ska kolla på TV och kanske är upptagen eller inte har den kanalen så kan man kolla på internet istället för att behöva missa programmet. Som tillexempel på måndag till torsdag är det "Breaking News" med Filip och Fredrik på kanal 5 och jag har inte den kanalen så jag kan gå in på kanal5.se och se direkt i datorn istället för på Tv:n. Den tjänsten har möjliggjort Tv-tittande genom internet. Men detta har gått så långt att man nu kan internetsurfa genom Tv:n eller titta på film genom mobilen.

Mediesamhället har utvecklats väldigt mycket under de senaste åren. Jag pratade med min mormor som år 1966 var 18 år och då såg samhället ganska olika ut jämfört med idag så utvecklingen har gått väldigt snabbt för det var knappt 50 år sedan. I Jämtlands län fanns det två olika lokaltidningar ÖP (Östersundsposten) och LT (Länstidningen) och de var klasskillnader på vilka som fick ha vilken tidning. De som var bönder och centerpartister skulle läsa ÖP medan de som jobbade i till exempel affär och var socialdemokrater skulle läsa LT. Jag blev väldigt förvånad då mormor berättade detta för mig och jag kunde aldrig kunna tänka mig att de var så uppdelat och att klasskillnaden var kvar för knappt 50 år sedan.

Än idag har mormor kvar ÖP och den har förändrats väldigt mycket sedan hon var ung. Då var den tjockare och innehöll inte lika mycket hemska nyheter och som hon minns de rapporterades de inte om så mycket hemska saker på grund av att världen inte var lika hemsk då som nu. Istället skrevs det om roliga saker som folk hade gjort bra. Världsnyheter stod de inte mycket om heller eftersom de tog lite längre tid för en sak som hände på andra sidan världen att komma till Östersund så de var en relevant sak att skriva om. Nuförtiden är tidningen mycket tunn och det skrivs enbart om eländiga saker så som mord, misshandel och rån. Det är inte alls lika mysigt och stämningsfullt att läsa tidningen till morgonkaffet nu som då.

Mormor jobbade i en kiosk och där läste hon Aftonbladet och Expressen på dagarna men det var ingen tidning de hade hemma. För att få sin post var de tvungna att gå ca en kilometer till ett Postkontor där familjen hade ett fack som man fick gå och tömma varje dag. Inte alls lika smidigt idag när den ramlar in genom dörren på eftermiddagen. Men med tanke på att samhället bara blir latare och latare så förvånar det mig inte alls utvecklingens steg.

Mormors familj hade en svartvit TV som bara hade två kanaler, kanal 1 och kanal 2. Där visades enbart nyheter någon enstaka tid på dygnet. Annars var radion populär och de hade en "Transistor" med batterier som tydligen var väldigt fint att ha. Där fanns en radiokanal som heter "Radio Luxemburg" som de brukade tjuvlyssna på natten för de var en musikradiokanal så de spelades bara musik, så som rock, som precis hade kommit.

Idag ringer man flera gånger per dag till olika människor i säkert olika städer. Men förr var det inte alls lika vanligt. Mormor hade en hemtelefon och de ringde faktiskt med den. Kompisar kunde ringa och fråga om de skulle umgås med varandra. Däremot fanns det inte en tanke på att ringa till, till exempel Stockholm, det gjorde man bara inte.

Mediesamhället om fem år kommer nog vara väldigt likt som nu, fast jag tror mobiltelefonen kommer ha större betydelse än vad den redan har. Mobiltelefonen utvecklas hela tiden utifrån samhället för att göra allting ytterligare lite smidigare. Men jag tycker ändå det är svårt att se vad som kan hända om fem år eftersom det är så nära. Om man jämför med hur samhället skulle se ut om 50 år är det nog större skillnad. Då kommer man troligvis kunna säga till sin TV vad man vill se och typ höja volymen etc. Jag tror mediesamhället kommer utvecklas så mycket att vi knappt kommer behöva röra oss, inte ens trycka på en kontroll. Samtidigt som mobiltelefonen kommer vara som ens bästa vän och de kommer säkert finnas en funktion som gör att man piggas upp om man är ledsen, kanske kommer de fram en kaffe automatiskt från skärmen? Jag överdriver lite men om man jämför med hur samhället har utvecklas från att mormor för 50 år sedan hade en svartvit TV med två kanaler och idag har vi smarta TV appareter med hur många kanaler som helst så vet man aldrig vad som kommer att ske i framtiden.

 

1 kommentarer

Karin

17 Sep 2013 15:33

Intressanta tankar och en spännande intervju!

Kommentera

Publiceras ej